Video Kisah Pocari Sweat
Gambar orang-orang penting dalam perusahaan POCARI SWEAT
Di makmal Otsuka Pharmaceutical
yang terletak di Tokushima Jepun, Masahito Otsuka (Presiden Direktur Otsuka
Pharmaceutical ke-2) telah mencipta beberapa produk terkenal seperti ubat
Oronine H atau minuman Oronamin C, sehingga perusahaan menjadi sangat maju.
Pada tahun 1973, Akihiko Otsuka
(35th,anak dari Masahito Otsuka) yang pada saat itu memegang jawatan sebagai ketua
makmal Tokushima juga berkeinginan untuk mencipta produk yang dapat menjadi
keutamaan perusahaan seperti yang telah dilakukan ayahnya.
Suatu hari, Rokuro Harima (44th,
Penanggungjawab pengembangan minuman) dengan membawa cairan produk campuran Otsuka
Pharmaceutical, bertemu Akihiko dan mengusulkan agar cairan campuran yang
dibawanya itu dijadikan minuman. Akihiko terfikir sejenak. Kemudian Harima
menceritakan kisahnya mengapa dia mengusulkan agar cairan campuran dijadikan
minuman.
******
“Harima melawat ke negara Mexico
untuk melihat buah – buahan tropis dalam rangka pengembangan minuman terbaru.
Tetapi Harima mengalami cirit birit yang parah, karena situasi air bersih
dikawasan itu tidak bersih. Dia terpaksa di masukkan di sebuah hospital kecil
yang kemudahannya terhad. Kalau saja ada kemudahan di rumah sakit itu,
masalahnya sudah selesai. Harima yang berpikiran seperti itu, tiba – tiba
teringat kembali sebuah peristiwa. Harima pernah melihat seorang doktar meminum
cairan campuran untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang setelah bekerja
berjam – jam. Kemudian Harima berpikiran bahawa Otsuka Pharmaceutical boleh
mengembangkan cairan campuran ini yang di keluarkan oleh Otsuka Pharmaceutical
agar dapat diminum.”
******
Setelah Harima menceritakan
kisahnya tersebut, Akihiko berpendapat bahawa pada masa itu belum merupakan
waktu yang tepat untuk mengembangkan produk seperti yang diceritakan Harima.
Tiga tahun kemudian (1976),
Akihiko menjadi Presiden Direktur Otsuka Pharmaceutical yang ke-3 pada usia 38
tahun. Suatu hari Harima betemu Akihiko dengan membawa seorang staf. Staf itu
adalah Akihisa Takaichi (33th, Seorang peneliti muda). Akihiko memanggil mereka
berdua agar Harima & Takaichi mengembangkan cairan campuran yang pernah
Harima ceritakan. Akihiko berkeinginan untuk mencipta minuman kesihatan yang kandungannya
sama dengan peluh sehingga menambah elektrolit. Kemudian konsep rasa telah pun
disampaikan secara jelas, agar bila orang meminumnya ia terasa sedap.
Setelah selesai bertemu Akihiko,
Harima menyerahkan semua tugas pengembangan minuman kesihatan tersebut kepada Takaichi
agar dapat membina peneliti muda tersebut agar dapat memikul masa depan
perusahaan.
Kemudian untuk memahami berpeluh
itu apa, Takaichi pergi ke sebuah sauna dan berjalan – jalan disekitar
perusahaan untuk mengambil contoh peluh. Takaichi mengadakan analisis tentang
kandungan dua contoh peluh tersebut. Takaichi ingin memeriksa tumpuan Ion
Natrium (kadar garam) yang menjadi sebab masinnya peluh. Hasilnya, nilai tumpuan
kadar garam contoh peluh di sauna jauh lebih tinggi dibandingkan nilai tumpuan peluh
ketika berjalan – jalan. Sedangkan minuman yang ingin dicipta adalah
minuman untuk menambah kadar air tubuh dalam kehidupan sehari – hari. Oleh
karena itu, Takaichi mengambil penanda aras pada peluh tumpuan dengan tumpuan
kadar garam yang rendah.
Takaichi terus sahaja membuat
minuman ujian, dengan keadaan yang sama mengikuti keandungan peluh saat
berjalan – jalan. Minuman itu lalu dibawa ke Harima untuk di rasakan. Tetapi
Harima beranggapan bahawa minuman yang dibuat Takaichi tersebut pahit dan
sangat sukar untuk ditelan. Sebagai pakar rasa, Harima boleh menentukan minuman
itu diterima atau tidak.
Dari pagi hingga malam, masalah tidak
pernah terlepas dari pikiran Takaichi. Pada hari cuti pun, Takaichi melakukan
penelitian. Dan akhirnya terlintas idea dengan menambah zat pemanis semulajadi
untuk menghilangkan rasa pahitnya. Harima pun merasakan minuman tersebut, dan
mengatakan bahwa rasanya masih terlalu manis dan keseimbangan rasanya tidak
tepat. Kadar gulanya pun perlu dibawah 10%. Takaichi pun kembali melakukan ujian
demi ujian. Dalam ujiannya, Takaichi mengalami kemunduran prestasi.
Hampir 3 tahun berlalu, sejak
pengembangan minuman dimulakan (bulan Mei 1979), Harima & Takaichi bertemu
Akihiko. Akihiko melakukan ujian dalam merasakan minuman yang dibuat Takaichi.
Akihiko juga berpendapat bahawa minuman tersebut masih terasa pahit. Ketika itu
juga, seorang penulis masuk ke kawasan Akihiko. Dia ingin Akihiko menguji
minuman serbuk segera perasa jeruk yang sedang dikembangkannya. Akihiko
berpendapat bahawa minuman tersebut masih jauh dari sempurna.
Kemudian, Akihiko, melakukan ujian
lagi dengan mencampurkan kedua minuman tersebut menjadi satu. Dan Akihiko
mengatakan bahawa minuman yang seperti itulah yang sedap untuk diminum. Berkat
apa yang dilakukan Akihiko, pengembangan minuman kesihatan maju satu langkah
dihadapan.
******
Suatu malam, Takaichi membeli
beberapa jenis jeruk dan mencampurnya dengan minuman kesihatan, lalu dia cuba
meminumnya. Dan akhirnya, Takaichi mendapatkan rasa yang sedap dengan salah
satu jenis jeruk untuk melindungi rasa pahit. Jenis buah tersebut merupakan rahsia
perusahaan Otsuka Pharmaceutical sehingga sekarang.
Takaichi semakin focus pada
ujiannya, hingga akhirnya berjaya membuat minuman dengan penumpuan kadar gula
dibawah 10%. Takaichi menyediakan 2 jenis minuman untuk uji pada tahap akhir,
masing – masing 6.2% dan 7.0%. Untuk memperoleh tanggapan yang objektif, Harima
menyuruh peneliti lain untuk turut merasakan. Beberapa dari peneliti – peneliti
tersebut beranggapan bahwa yang kadar gula 7% lebih enak untuk diminum.
Para peneliti menyukai yang manis secara kesuluruhannya. Namun Harima, punya
suatu idea.
Beberapa hari kemudian, setelah
ujian di makmal, Harima mengajak peneliti bawahannya untuk mendaki gunung dalam
bandar Tokushima. Apabila tiba di puncak gunung, Harima menyuruh para peneliti
untuk mencuba dua jenis minuman A (kadar gula 7%) & B (kadar gula 6.2%).
Sebenarnya minuman ini sama dengan minuman yang dicuba di makmal beberapa hari
lepas. Para peneliti lebih menyukai minuman B. Saat berpeluh yang kadar gulanya
rasa lebih sedikit serta lebih segar dan lebih sedap. Dan karena ianya minuman
kesihatan, maka harus terasa sedap diminum ketika melakukan aktiviti. Maka,
Harima pun membawa minuman dengan kadar gula 6.2% tersebut untuk dirasa oleh
Akihiko. Dan Akihiko pun sependapat dengan Harima.
Lalu, suatu hari pada majlis
pertemuan pengarah Otsuka Pharmaceutical, Akihiko menyuruh pengarah yang hadir
untuk mencuba minuman kesihatan yang dikembangkan mereka bertiga bersama Harima
dan Takaichi. Namun, pengarah senior yang mempertahankan Otsuka Pharmaceutical,
dalam waktu yang panjang, memberi bertanggapan negatif terhadap rasa minuman
itu. Kemudian, Akihiko menyuruh para pengarah untuk meminumnya setelah berpeluh
agar mereka tahu hebatnya produk ini.
Yakin pada hasil dirinya dan
Harima, Akihiko kemudian membuat keputusan untuk menjual minuman tersebut.
Produk itu diberi nama POCARI SWEAT. Perkataan POCARI yang memiliki kesan menyegarkan,
dan kata SWEAT yang memiliki erti peluh.
******
Pada bulan April 1980, memulakan
penjualan POCARI SWEAT. Pengurus pemasaran dan pengurus lainya mengunjungi kedai
- kedai runcit untuk disebarkan pada banyak tempat, walaupun masing – masing
hanya 1 tin. Namun para pemilik kedai memberi tanggapan negatif POCARI SWEAT karena
rasanya yang tidak sedap. Untuk mencuba menawarkan secara langsung kepada pelanggan,
dibukalah kios dipelbagai tempat dan menjualnya dengan harga Rp. 10.000,00.
Tetapi reaksi pelanggan yang meminum POCARI SWEAT sangat buruk.
Saat itu, Presiden pengarah
Akihiko mengeluarkan keputusan yang mengejutkan iaitu memberi POCARI SWEAT
secara percuma dan tidak terhad. Para staf pemasaran pun risau tentang jumlah
kerugian yang bakal diperolehi perusahaan. Namun, Akihiko tetap pada keyakinannya,
iaitu jangan memikirkan kerugiannya untuk saat ini dan merealisasikan konsep
produk secara tepat daripada menjual produknya. Dengan demikian, pelanggan akan
faham keunggulan POCARI SWEAT.
Pemberian POCARI SWEAT secara percuma
dan besar – besaran pun dimulakan di seluruh Jepun. Tanaka (Ketua Team Pemasaran)
pergi ke padang baseball budak-budak dan memberikan secara percuma
POCARI SWEAT. Reaksi budak-budak pun positif. Tidak hanya memberikan secara percuma,
namun Tanaka juga menjelaskan secara mendalam konsep POCARI SWEAT. Staf
Pemasaran lainya, juga memberikan POCARI SWEAT pada orang yang baru lepas mandi
dan orang – orang yang berpeluh ketika berjalan. Reaksi mereka pun mula
menyukai POCARI SWEAT. Ketika itu juga, sedikit demi sedikit, POCARI SWEAT mula
popular dan dikenali ramai.
Namun, kerugian yang dialami oleh
perusahaan terus meningkat karena pemberian percuma POCARI SWEAT tersebut.
Dengn keyakinannya yang kuat agar di masa akan datang perusahaanya mendapat keuntungan,
dia tetap ingin memberikan secara percuma POCARI SWEAT sepanjang tahun
tersebut. Akihiko berprinsip, “Kalau sekarang menanamkan benih, yakin akan
berbuah banyak kali dikemudian hari”.
Satu tahun kemudian, pada tahun
1981, musim panas hampir tiba. Pada musim panas tahun kedua penjualan, tiba –
tiba POCARI SWEAT mula laris dijual secara drastik. Denagn cara memberikan
produk secara percuma, konsep dan rasa POCARI SWEAT telah difahami oleh para pelanggan.
Dan hasilnya, berbuah pada musim panas tahun kedua. Penjualan POCARI SWEAT meningkat
sebanyak 3x ganda dari tahun sebelumnya,iaitu mencapai Rp. 2.6 trilion.
Keyakinan Presiden Direktur
Akihiko akhirnya berbuah dan Berjaya mengubah nasib perusahaannya yang mengalami
kerugian besar pada permulaannya. Berkat usaha dan keyakinan mereka kini produk
tersebut telah memecah dan menembusi pasaran dalam beberapa buah negara antarabangsa
sehingga kini.
0 comments: