Teori Motivasi

By | 6/21/2015 12:45:00 am 1 comment
TEORI MOTIVASI

  1. MASLOW’S HIERARCHY OF NEEDS THEORY




Menurut Abraham Maslow manusia mempunyai lima keperluan yang disusun mengikut tahap kepentingannya atau disebut juga sebagai hirarki dari yang paling penting hingga yang kurang penting. Maslow mengeluarkan 5 jenis atau tahap keperluan yang terlibat iaitu keperluan fisiologi, keperluan keselamatan, keperluan sosial, keperluan penghargaan dan self actualization.


  • FISIOLOGI
Apa yang dimaksudkan dengan keperluan fisiologi ialah keperluan asas yang manusia perlukan untuk mereka bertahan hidup. Sebagai contohnya ialah makanan dan minuman, tempat tinggal serta pakaian. Pada tahap ini, semua golongan tergolong secara amnya dalam tahap ini.
  • KESELAMATAN
Apabila seseorang individu itu telah sempurna dengan keperluan asas seperti keprluan fisiologi tersebut, mereka mula memerlukan keselamatan dan keamanan bagi kehidupan yang telah mereka miliki.
  • SOSIAL
Setelah seseorang individu itu merasakan aman dan selamat dengan hidup mereka, setrusnya mereka memerlukan pergaulan sosial. Keperluan sosial merangkumi rasa ingin bergaul dan bercampur dengan masyarakat lain, saling mempercayai antara satu sama lain serta memiliki dan dimiliki. Pada tahap ini, mereka akan mula membahagikan kehidupan mereka dengan orang lain. Sebagai contohnya ialah, seseorang individu itu mula bekerjasama dengan individu lain untuk menjalankan perniagaan, dua orang pasangan lelaki dan perempuan saling mempercayai untuk berumahtangga dan sebagainya.
  • PENGHARGAAN
Menurut Abraham Maslow, manusia akan ada keinginan untuk dirinya dinilai dan dihargai oleh apa sahaja disekelilingnya. Seseorang itu menginginkan dirinya mempunyai nilai tertentu, bagi orang lain mengingatinya. Antara contoh penghargaan terhadap diri ialah hadiah, penganugerahan, pujian dan sokongan. Penghargaan diri dari orang sekeliling sangat memberi kesan dalam memotivasikan seseorang individu itu.
  • SELF ACTUALIZATION
Self actualization ialah tahap teratas dalam teori hierarki keperluan Abraham Maslow. Hal ini merupakan keperluan untuk mewujudkan segala kemampuan dan seringkali kelihatan pada hal-hal yang sesuai untuk mencapaimatlamat dan cita-cita seseorang. Dalam motivasi kerja pada tahap ini memerlukan kemampuan mengurus yang baik supaya ianya selari dengan cita-cita diri sendiri dan matlamat organisasi untuk menghasilkan produk yang lebih produktif.

2. HERZBERG’S TWO-FACTOR THEORY


Frederick Herzberg adalah ahli psikologi yang mengeluarkan teori dan pendapat dalam hubungan antara sikap dan motivasi pekerja di tempat kerja. Dia ingin mengetahui tentang perkara yang menjadi kepuasan hati dan ketidapuasan hati seseorang individu itu apabila di tempat kerja. Herzberg membangunkan teori motivasi di tempat kerja dikenali sebagai teori dua faktor. Teori dua faktor adalah berdasarkan kepada andaian bahawa terdapat dua set faktor yang mempengaruhi motivasi di tempat kerja dengan sama ada meningkatkan kepuasan pekerja atau sebaliknya.


Faktor yang pertama ialah faktor hygiene. Herzberg menggunakan istilah hygiene untuk menerangkan faktor-faktor yang menyebabkan rasa tidak puas hati di tempat kerja, iaitu ekstrinsik (bebas daripada kerja itu sendiri), dan dikaitkan dengan perkara-perkara seperti pampasan, keselamatan kerja, politik organisasi, keadaan kerja, kualiti kepimpinan, dan hubungan antara penyelia, orang bawahan dan rakan-rakan.

Menurut Herzberg, faktor-faktor ini tidak memberi motivasi kepada pekerja. Faktor hygiene adalah mengenai membuat pekerja berasa selesa, selamat dan gembira. Apabila faktor hygiene tidak dipenuhi, ia akan wujud sesuatu yang hilang atau kurang.

Faktor kedua adalah motivasi. Ini dikaitkan dengan motivasi pekerja dan timbul daripada keadaan intrinsik, atau bergantung, kerja itu sendiri. Faktor-faktor untuk kepuasan termasuk tanggungjawab, kepuasan kerja, pengiktirafan, pencapaian, peluang untuk pertumbuhan dan kemajuan.

3. TEORI X DAN Y MCGREGOR’

 
Teori ini merupakan teori mengenai kelakuan atau gelagat seseorang individu itu yang membezakan mereka antara satu sama lain. Konsep teori X dan Y dikemukakan oleh Douglas McGregor dalam buku “The Human Side Enterprise” di mana pengurus atau pemimpin organisasi memiliki dua jenis pandangan terhadap para pegawai dan kakitangan mereka iaitu teori X atau teori Y.

o   TEORI X
Dalam teori X, McGregor menyatakan bahawa manusia atau sesorang yang di bawah kategori ini merupakan seorang yang malas, tidak suka diberikan kerja dan mengelak daripada diberikan pekerjaan serta tanggungjawab kepadanya. Golongan teori ini mengharapkan balasan dan ganjaran yang tinggi sedangkan mereka tidak mempunyai tujuan dan cita-cita hidup yang tinggi dan jelas. Dalam melakukan sebarang pekerjaan, mereka ini perlu dikawal serta diarahkan dengan tegas agar pekerjaan dapat dilaksanakan. Terdapat beberapa andaian terhadap golongan teori X iaitu :   
::: Mereka secara semulajadinya tidak suka berkerja dan apabila terdapat kesempatan untuk berbuat demikian, mereka akan melakukannya. 
::: Oleh sebab mereka ini tidak suka dengan kerja, mereka perlu dikerah dan dikawal atau diberi peringatan tentang hukuman yang diberikan sekiranya tidak melaksanakan tugas.
:::Mereka sering mengelakkan diri daripada diamanahkan untuk melakukan sesuatu tanggungjawab sama ada kecil atau besar dan mereka memerlukan arahan untuk berkerja.
o   TEORI Y
Teori Y menjelaskan tentang seseorang individu itu menganggap bahawa kerja merupakan sesuatu yang perlu dilakukan oleh setiap manusia. Golongan dalam teori Y ini mempunyai tujuan, cita-cita dan matlamat hidup yang jelas serta tinggi untuk dicapai. Mereka ini memiliki sifat kerjaya yang amat teratur dan mempunyai daya kerajinan yang tinggi, komited terhadap kerja yang diamanahkan serta bertanggungjawab. Secara umumnya, teori Y ialah suatu teori yang lebih positif berbanding teori X. McGregor menyatakan :
·         Mereka menganggap bahawa berkerja adalah satu perkara yang penting dan merupakan sebahagian daripada kehidupan mereka seperti aktiviti-aktiviti lain. Contohnya sukan, berehat dan sebagainya.
·         Mereka tidak memerlukan kawalan serta pemerhatian kerana individu seperti ini lebih suka berkerja dalam keadaan yang bebas dan tidak terkongkong. Ini dapat membantu mereka untuk berkerja dengan lebih komited kepada pencapaian objektif organisasi.
·         Mereka mempunyai usaha yang gigih dan cepat belajar bagi menerima tanggungawab dalam melaksanakan dan menjalankan tugas yang diamanahkan. Seterusnya melakukan tugas itu dengan penuh amanah.

  4. TEORI ERG ALDERFER



 Teori ERG ini mengandungi beberapa elemen iaitu Existance (keberadaan), Relatedness (keberkaitan) dan Growth (pertumbuhan).


Existance merupakan suatu keperluan yang sangat asas dalam kehidupan manusia. Keperluan asas manusia yang dimaksudkan adalah fisiologi seperti yang diterangkan dalam teori keperluan Maslow.
Relatedness pula ialah merupakan hubungan dengan individu-individu yang penting bagi seseorang itu, seperti anggota keluarga, sahabat, dan penyelia di tempat kerja. Ianya berkaitan dengan kepentingan seseorang itu dalam berhubungan atau berinteraksi dengan individu lain di sekelilingnya. 

5. TEORI KEPERLUAN PENCAPAIAN MCCLELLAND

McClelland menyatakan (Teori Pencapaian McClelland, 1961), seseorang individu mempunyai tiga motif asas iaitu keperluan pencapaian, keperluan gabungan dan keperluan memperolehi kuasa. Keperluan pencapaian diperolehi apabila seseorang pekerja mencapai kejayaan mengikut piawaian tertentu. Keperluan gabungan (afiliasi) diperolehi apabila seseorang pekerja apabila ia menjalin hubungan yang lebih rapat dengan orang lain.

Manakala keperluan memperolehi kuasa diperolehi daripada seseorang pekerja apabila mereka berjaya mengawal atau mempengaruhi kelakuan orang lain. Kajian ahli psikologi mendapati bahawa individu yang tinggi keperluan pencapaian lebih berjaya dalam pekerjaannya jika jenis pekerjaan tersebut membantu pencapaian peribadinya.

6. TEORI PENILAIAN KOGNITIF

Tujuan aspek kognitif ialah berorientasikan pada kemampuan berfikir yang mencakupi kemampuan intelektual yang lebih sederhana. Aspek kognitif menerangkan tentang kemampuan mental yang sering bermula dari peringkat pengetahuan hingga ke peringkat yang paling tinggi iaitu perkembangan atau evolusi.

Tahap pengetahuan adalah tahap dimana seseorang individu itu mampu mengingat kembali tentang fakta, nama, istilah, proses, prinsip, teori da sebagainya. Tahap ini merupakan tahap yang paling rendah dalam penilaian kognitif.

7.  LOCKE’S GOAL-SETTING THEORY

Teori Penetapan Matlamat Locke mengatakan bahawa apabila matlamat yang mencabar yang ditetapkan untuk pekerja, alat-alat yang betul disediakan untuk mencapai matlamat dan maklum balas positif diberikan, pekerja akan merasakan kepuasan dengan prestasi yang dicapai. Ini menjadikan pekerja ingin berusaha untuk mencapai matlamat yang lebih mencabar.

8. REINFORCEMENT THEORY

Teori Pengukuhan mengkaji keadaan dalaman individu, iaitu perasaan hati dan pemacu individu. Teori ini memberi tumpuan sepenuhnya kepada apa yang berlaku kepada seseorang individu apabila dia mengambil beberapa tindakan. Oleh itu, menurut Skinner, persekitaran luaran organisasi perlu direka dengan berkesan dan positif untuk memberi motivasi kepada pekerja. Teori ini adalah alat yang berkesan untuk menganalisis mengawal mekanisme untuk tingkah laku individu. Walau bagaimanapun, ia tidak memberi tumpuan kepada punca-punca tingkah laku individu.

Pengurus menggunakan kaedah berikut untuk mengawal tingkah laku pekerja:
o   Positive Reinforcement ::: ini bermaksud memberi tindak balas yang positif apabila seseorang menunjukkan tingkah laku positif dan diperlukan. Sebagai contoh : Segera memuji pekerja untuk datang awal untuk kerja. Ini akan meningkatkan kebarangkalian tingkah laku luar biasa yang berlaku sekali lagi. Ganjaran adalah mengukuhkan positif, tetapi tidak semestinya. Jika dan hanya jika tingkah laku pekerja bertambah baik, ganjaran boleh dikatakan peneguhan positif. Pengukuhan positif merangsang berlakunya sesuatu tingkah laku. Ia harus diperhatikan bahawa lebih spontan adalah pemberian ganjaran, pengukuhan nilai yang lebih besar ia mempunyai.
o   Negative reinforcement ::: ini membayangkan ganjaran kepada pekerja dengan menghapuskan kesan-kesan negatif atau tidak diingini. Kedua-dua peneguhan positif dan negatif boleh digunakan untuk meningkatkan tingkah laku yang diingini atau diperlukan.
o   Punishment ::: Ia bermaksud menghapuskan kesan-kesan positif bagi mengurangkan kebarangkalian mengulangi tingkah laku yang tidak diingini pada masa akan datang. Dalam erti kata lain, hukuman ertinya memohon akibat yang tidak diingini untuk menunjukkan tingkah laku yang tidak diingini. Sebagai contoh : Menggantung pekerja kerana melanggar peraturan organisasi. Hukuman boleh menyamakan kedudukan dengan pengukuhan positif daripada sumber alternatif.
o   Extinction ::: Ia menerangkan ketiadaan pasukan tambahan. Dalam erti kata lain, kepupusan bermaksud merendahkan kebarangkalian tingkah laku yang tidak diingini dengan menghapuskan balasan bagi tingkah laku tertentu. Contohnya : jika pekerja tidak lagi menerima pujian dan sokongan untuk kerja-kerja yang dilakukan dengan baik, dia mungkin merasa bahawa usahanya tidak membuahkan hasil yang baik.
 
9. EQUITY THEORY


Teori Ekuiti adalah teori yang cuba menjelaskan kepuasan hubungan dari segi persepsi pengagihan adil atau tidak adil sumber dalam hubungan interpersonal. 

Teori Ekuiti beranggapan bahawa individu bermotivasi dengan keadilan. Jika mereka mengenalpasti ketidaksamaan dalam input atau output nisbah sendiri dan golongan rujukannya mereka, mereka akan berusaha untuk menyesuaikan input mereka untuk mencapai ekuiti yang mereka anggarkan. Adams mencadangkan bahawa apabila persepsi seseorang individu lebih tinggi daripada ekuiti, mereka akan lebih bermotivasi dan sebaliknya.

Cara yang paling mudah untuk melihat Teori Ekuiti di tempat kerja adalah apabila rakan-rakan membandingkan kerja yang mereka lakukan kepada orang lain yang akan dibayar lebih daripada mereka. 

10. EXPECTANCY THEORY

Teori Jangkaan adalah berdasarkan andaian bahawa seseorang akan terdorong untuk dikemukakan ke tahap yang lebih tinggi daripada usaha mereka jika mereka yakin usaha akan menghasilkan prestasi yang lebih tinggi. Jika kita memecahkan definisi ini, kita boleh melihat tiga komponen utama, termasuk jangkaan, prestasi dan ganjaran.

Jangkaan merujuk kepada tahap usaha pekerja yang bersedia untuk memberi komitmen dengan harapan bahawa usaha yang tinggi akan menghasilkan prestasi yang lebih baik. 

Seorang pekerja sanggup berusaha ke tahap prestasi yang lebih tinggi kerana hubungan yang dilihat antara prestasi dan ganjaran. Iaitu, tahap prestasi adalah berdasarkan kepada kekuatan hubungan antara tingkah laku pekerja dan ganjaran yang mereka akan terima daripada tindakan tersebut. Jika bekerja lima jam tambahan seminggu akan menyebabkan kenaikan pangkat pada pengakhirannya, kesanggupan untuk bekerja melebihi jam normal kerana keinginan pekerja untuk mendapat anugerah.
Newer Post Older Post Home

1 comment: